Zajęcia z Umuzykalnienia
„…Dziecko nosi w sobie muzykę, spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim uczynimy je istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą lecz również bardziej szczęśliwą…”
(E. Souriau)
Zdolności muzyczne oraz możliwości percepcyjne i odtwórcze przedszkolaków:
Podstawowym warunkiem realizacji procesu umuzykalnienia w przedszkolu jest konieczność pełnego zaangażowania, aktywności i zainteresowania dzieci.
Muzykalność to zdolność emocjonalnego przeżywania muzyki w skład, której wchodzą:
- poczucie rytmu muzycznego
- poczucie wysokości dźwięku
- zdolność do tworzenia wyobrażeń słuchowych
- wrażliwość na barwę dźwięku
- wrażliwość na dynamikę dźwięku i jej zmiany
Cele i możliwości jakie stwarzają dzieciom zajęcia umuzykalniające:
- Rozbudzanie zamiłowania do muzyki i śpiewu
- Rozwijanie predyspozycji i wrażliwości muzycznej
- Kształcenie możliwości głosowych
- Kształcenie percepcji słuchowej
- Rozwijanie twórczej aktywności
- Rozwijanie koncentracji uwagi, wyobraźni i pamięci muzycznej
Przy prawidłowym prowadzeniu zajęć umuzykalniających i doborze odpowiednich form pracy, kształtujemy i rozwijamy zarówno podstawowe zdolności muzyczne, jak i dyspozycje ogólne.
Zajęcia umuzykalniające kształtują cechy niezmiernie cenne w życiu współczesnego człowieka:
- samodzielność
- pomysłowość
- fantazję
- aktywność
- umiejętność dokonania wyboru
Formy ćwiczeń stosowanych na zajęciach umuzykalnienia:
- śpiew
- zabawy przy muzyce
- ćwiczenia wykorzystujące elementy muzyki
- gra na instrumentach perkusyjnych
- malowanie muzyki
- liczenie muzyki