Zajęcia z Rytmiki
„Nuty stają się ruchami w przestrzeni, a nasze ciało staje się instrumentem naginającym się do wyrazu uczuciowego, ekspresji i złączonych z tym skojarzeń rytmicznych.”
Czym jest Rytmika?
Rytmika to specjalna metoda wychowania muzycznego stworzona przez szwajcarskiego pedagoga i kompozytora Emila Jacques – Dalcroze’a, która polega na przekazywaniu ciałem ruchu muzycznego.
Ruchliwość dziecięca znajduje na zajęciach pełne rozładowanie i jest wreszcie akceptowana przez nauczyciela. Należy tylko poddać się muzyce, która wprowadza wspólny porządek. Ograniczeniem porządkującym ruch jest polecenie: „należy słuchać muzyki i starać się być z nią razem”- np. chodzić wolno gdy tak słyszymy. Poza tym wspólnym podporządkowaniem czasowi muzycznemu każde dziecko wypowiada się poprzez ruch indywidualnie, zwłaszcza w zabawach opartych na ruchu improwizowanym.
Zajęcia z Umuzykalnienia
„…Dziecko nosi w sobie muzykę, spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim uczynimy je istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą lecz również bardziej szczęśliwą…”
(E. Souriau)
Zdolności muzyczne oraz możliwości percepcyjne i odtwórcze przedszkolaków:
Podstawowym warunkiem realizacji procesu umuzykalnienia w przedszkolu jest konieczność pełnego zaangażowania, aktywności i zainteresowania dzieci.
Muzykalność to zdolność emocjonalnego przeżywania muzyki w skład, której wchodzą:
- poczucie rytmu muzycznego
- poczucie wysokości dźwięku
- zdolność do tworzenia wyobrażeń słuchowych
- wrażliwość na barwę dźwięku
- wrażliwość na dynamikę dźwięku i jej zmiany
Logorytmika
Logorytmika to zajęcia wspierające rozwój mowy i nabywanie kompetencji językowych oraz komunikacyjnych u dzieci podczas zajęć profilaktycznych w grupie wiekowej od 3 do 9 roku życia, poprzez zabawy ruchowe, słuchowe i słowne.
LOGORYTMIKA nie zastępuje terapii logopedycznej dla dzieci!
Cele ogólne:
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słowno-ruchowej, słuchowo-ruchowo-słownej.
- Poprawa pamięci i koncentracji uwagi
- Korygowanie zaburzonych funkcji słuchowych
- Usprawnianie motoryczne głównie w zakresie dużej i małej motoryki oraz pracy narządów artykulacyjnych
- Rozwój kompetencji komunikacyjnych
Metody pracy:
- Czynne: ćwiczenia z przedmiotami (woreczki, chusteczki, kubki itp.) i bez nich, ćwiczenia z kartami pracy
- Słowne: opowiadania, zagadki, rozmowy
- Muzyczne: śpiew, gra na instrumentach perkusyjnych, ruch przy muzyce klasycznej, aktywne słuchanie muzyki, zabawy do piosenek z tekstem, body percussion
- Ruchowe: ruch kontrolowany i ruch swobodny, jednokierunkowy i wielokierunkowy
- Percepcyjne: obserwacja, pokaz
- Elementy pedagogiki zabawy
Terapia ręki
Terapia ręki to zajęcia skierowane głownie do dzieci, które wykazują:
- trudności manualne ( wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
- trudności grafomotoryczne ( kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych),
- obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter, w dowolnym miejscu litery, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
- osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
- zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno,
albo trzymanie za lekko), - szybkość ruchów nie jest dostosowana do zadania, które należy wykonać ( są zbyt wolne, albo za szybkie)
Celem terapii ręki jest:
- Usprawnienie motoryki małej
- usprawnienie koordynacji wrokowo-ruchowej (oko-ręka)
- wzmacnianie siły mięśniowej kończyn górnych
- stymulacja czucia powierzchniowego lub głębokiego
- doskonalenie zdolności chwytu
- doskonalenie kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz
- osiągnięcie sprawności manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem.
Rodzaje ćwiczeń w terapii ręki:
- Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie mięśni brzucha i grzbietu
- ćwiczenia na wzmocnienie obręczy barkowej, poprawa stabilizacji, czucia głębokiego.
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej
- Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.
- Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – przydatne do trzymania narzędzia pisarskiego.
Jeżeli Twoje dziecko ma trudności z powyższymi czynnościami skonsultuj się z naszym terapeutą ręki.